Boekfragmenten

‘’Als men doorzet op de manier zoals de schrijver het in zijn adviezen bedoeld heeft, kan het een succesvolle hardloopstory worden’’, volgens de recensie van NBD Biblion, afd. Redactie Media Aanbod . Wat een mooie slotzin als informatie voor mijn boek ‘Beter aan de Start & Sterker Onderweg’. Veel loopplezier!

Inleiding

 

Mentale veerkracht

 

September 2013. Ik ben uitgenodigd door Loopschool Wim Akkermans in Vught, om te komen vertellen over mentale veerkracht bij hardlopen. En dat aan een groep beginnende hardlopers, die deelnemen aan het bekende ‘Start to Run’-hardloopprogramma, geïnitieerd door de Atletiekunie.

Op het merendeel van die ‘Start to Run’ zaterdagen wordt, voorafgaand aan de daadwerkelijke training, een thema besproken. De beginnende hardlopers krijgen informatie over schoeisel, kleding, blessures en blessurepreventie, voeding, looptechniek en loophouding. Voor een aantal onderwerpen wordt bij Loopschool Wim Akkermans een ervaringsdeskundige uitgenodigd, bijvoorbeeld de eigenaar van een sportzaak, een fysiotherapeut, podoloog of diëtiste. Maar wat nog ontbrak was wat hardlopen mentaal met je doet en hoe je jezelf daarin kunt ondersteunen.

 

Het onderwerp ‘mentale veerkracht’ past in het programma voor de beginnende hardloper.

 

Vanaf dat moment houd ik twee keer per jaar, tijdens het ‘Start to Run’-hardloopprogramma, met veel plezier een verhaal over mentale veerkracht.

Jouw motivatie en jouw gedachten kunnen je sterk beïnvloeden. Want euforie en teleurstelling liggen dicht bij elkaar. Hoe help je jezelf om met plezier te gaan en te blijven hardlopen? Niet op te geven en wel te kunnen blijven genieten?

 

De uitdaging aangaan

 

Als je jezelf wilt ontwikkelen dan zul je een uitdaging moeten aangaan. Dus wanneer jij bereid bent om het beste uit jezelf naar boven te halen en als je grenzen wil verleggen, dan is het goed om na te gaan wat voor jou ondersteunend werkt om dit te bereiken.

Ik hoop dat het lezen van ’Beter aan de Start en Sterker Onderweg’ jouw handvatten aanreikt en je stimuleert om jezelf op het mentale vlak te ondersteunen en uit te dagen. En dat je daarbij de 4 hulpbronnen kunt toepassen. Het gaat om jouw verlangen om jezelf uit te dagen, nog meer te kunnen genieten van het hardlopen door motivatie, inzet en mentale veerkracht. En hardlopen biedt jou tevens een indirecte, maar mooie manier om jezelf nog meer te leren kennen en is daarmee impliciet ondersteunend in het dagelijkse leven wanneer het aankomt op weerbaar zijn en veerkracht kunnen tonen.

 

Fragment:

 

Wat verwacht je ook, als je zo denkt!?

 

‘Ik heb vele tragedies meegemaakt in mijn leven, waarvan de meeste nooit gebeurd zijn.’

Mark Twain

 

Ieder mens herkent het: doemscenario’s, rampdenken, in cirkeltjes denken. Daar hebben we allemaal wel een voorbeeld bij. Denk aan sombere gedachten, zoals: Ga ik het wel halen? Wat als ik nu de groep niet kan bijhouden! En: Stel dat ik weer last krijg van mijn kuit…. We komen maar moeilijk af van dergelijke gedachten. Sterker nog: we raken er steeds meer van overtuigd dat wat we denken ook klopt, of daadwerkelijk staat te gebeuren. We koppelen dan een veronderstelling aan een feitelijke waarneming. Stel, je bent aan het hardlopen en je voelt vermoeidheid opkomen. Plotseling ontstaat de gedachte dat je je de afgelopen week ook al moe hebt gevoeld. En dat die vermoeidheid van de afgelopen week van invloed is op het lopen van nu. Zie je wel, denk je. En je trekt de conclusie dat het vast niks wordt met het hardlopen. Dit laatste is een overtuiging die we hanteren als een conclusie en vervolgens als een feit. En niet als iets wat we zelf be-denken. Het gevolg kan zijn dat we onrustig en emotioneel worden en niet meer helder kunnen denken. Laat staan dat we er even afstand van kunnen nemen. We blijven in dezelfde gedachten ronddraaien, zonder uitweg. Onze ademhaling wordt gejaagd en gaat ‘hoog’ zitten. Het gevolg is dat we ons nu helemaal moe voelen – we hebben immers lichamelijk bewijs – en onze gedachte bevestigd zien: we hebben gelijk gekregen. Maar we hebben daarmee niet in de gaten dat we ons bewijs zelf geleverd hebben. Wat we bedenken, kan kloppen, maar is geen feit. Het kan dus ook niet kloppen. En heeft die gedachte jou eigenlijk wel geholpen?

 

Deze gedachten kunnen je laten besluiten te stoppen waardoor je niet succesvol bent…

 

Ben jij je bewust van jouw drijfveer? Van jouw motivatie, jouw intentie om te gaan hardlopen. En wat geeft jou vreugde in het hardlopen? Je hiervan bewust zijn, helpt je om te beseffen voor wie je het doet en waarom je het doet, wat je er mee wilt bereiken. Hoe geweldig het ook is om samen met anderen te gaan hardlopen, het blijft een individuele sport met voor iedereen een persoonlijk doel. Het is dus altijd de be-doel- ing dat er voor jou iets te halen en te vieren valt! Wat er te vieren is, hangt af van jouw drijfveer, jouw be-doel-ing. Dat brengt jou altijd bij jouw eerste overwinning! Ongeacht het resultaat, het is wat je op dat moment in huis hebt en wanneer je je uiterste best hebt gedaan, dan geef je daarmee inhoud aan die persoonlijke drijfveer.

 

Interview fragmenten:

 

Daniël:

 

‘Dat zal mij toch niet gebeuren?!’ Als je vervelende gedachten krijgt, moet je die niet bezit van je laten nemen, vindt Daniël. Daniël, jonge vent en net dertig, is van nature een streber. ‘Maar niet in het sporten,’ stribbelt nog hij tegen. Hij weet van zichzelf dat hij een enorm doorzettingsvermogen heeft. Als kind is hij op jonge leeftijd, hij was twee jaar, geadopteerd. Daniël is de oudste van vijf adoptiekinderen. Allemaal met verschillende achtergronden. Daniëls biologische moeder overleed bij zijn geboorte en zelf heeft hij het ook maar net overleefd….

 

Lisette:

 

2009 is een rampjaar: Lisette, achter in de twintig, krijgt een zwaar auto-ongeluk en zit ernstig in de kreukels. Mede op advies van haar doktoren, besluit ze na verloop van tijd weer te gaan sporten. Dit helpt bij haar revalidatie. Even denkt ze er over het basketballen weer op te pakken. Ze wil fanatiek aan de gang om hier weer goed in te worden; om succesvol te revalideren en volledig te herstellen. Even ziet ze het helemaal zitten. Maar dan realiseert ze zich dat haar huidige niveau en kwetsuren zich niet meer lenen om in het eerste te spelen en in de top mee te draaien. En, zo concludeert ze: ‘Dan moet ik dus in een lager team gaan spelen en daar zijn ze minder fanatiek en hebben ze een andere wedstrijdmentaliteit. Ik heb op hoog niveau gebasketbald dus ik wil een serieuze aanpak en winnen!’ Dit tekent Lisettes vechtlust. Het zware auto-ongeluk heeft er fysiek flink ingehakt maar mentaal is ze zeker niet geknakt. Ze besluit te gaan hardlopen. ‘Want,’ legt ze uit, ‘er wordt wel in groepsverband getraind, maar je bent geen onderdeel van een team; het team is niet afhankelijk van mijn prestaties. Bovendien is hardlopen beter te combineren met een drukke baan.’ Want ook voor haar baan zet ze zich in.

 

Willem:

 

Het kan niet uitblijven. De kroeg. Het pilsje. De uitdaging: het lopen van een marathon. Enthousiast wordt er een groepje gemotiveerde aspirant-deelnemers samengesteld. Wat als bravoure begon wordt een serieuze aangelegenheid. Ook besluit men voor een goed doel te gaan lopen en sponsorgeld in te zamelen. Het goede doel wordt Spieren voor Spieren. Dit fonds richt zich vooral op kinderen met een spierziekte. Voor behandeling en voor onderzoek. Dus de inzet van betrokken sporters om dit fonds te ondersteunen is meer dan welkom. De groep gaat gemotiveerd ‘aan de bak’. Ze beseffen dat er vaker en ook gedisciplineerd moet worden getraind. Meer dan voorheen. En onder professionele begeleiding….

 

Justin:

 

‘Ik word er relaxt van: lekker tussen de mensen en buiten zijn.’

De weegschaal is meedogenloos. Dat komt er nou van, van dat binnen zitten! Justin, net veertig, wordt zich bewust van zijn gewicht. Beter gezegd: de toename in gewicht. ‘Ik was voorheen wel op gewicht maar nu word ik steeds zwaarder.’ En dat zint hem niet. Want zoals hij het stelt: ‘Je wilt er toch een beetje goed uitzien. En trots zijn op jezelf. Dat doe je toch voor jezelf.’ Het toenemende lichaamsgewicht ervaart Justin als een storende factor. Daar wil hij wat aan doen. Bij toeval valt zijn oog op een advertentie in de lokale huis-aan-huiskrant. Het is een oproep aan beginnende hardlopers om mee te doen met het ‘Start to Run’-programma. Dit programma is een hardlooptrainingsschema om in zeven weken te leren drie kilometer aan één stuk hard te lopen. In eigen tempo. En onder begeleiding van ervaren trainers. Het lijkt hem wel wat en hij besluit hieraan deel te nemen. Zonder problemen volbrengt hij de drie kilometer aan het eind van de zevende trainingsweek. Het lopen doet hem goed. Hij voelt zich fitter in zijn lijf. Maar ook in zijn bovenkamer. ‘Gek hè, ondanks de inspanning.’ Justin lacht bij deze conclusie. Dat had hij niet verwacht. En bovendien het hardlopen met mensen, tussen de mensen zijn, samen trainen en ook samen genieten is iets wat Justin heerlijk vindt. Het ontspant, vindt hij. Het ontspant hem.

Na die zeven weken besluit hij om door te gaan met hardlopen. Vooral op de zaterdagen geniet hij. Dan is er altijd sprake van een duurloop. Er starten dan verschillende groepen voor verschillende afstanden. En met een schuin oog kijkt hij naar die andere groepen met lopers die al langere afstanden afleggen. Met dan die verhalen wanneer er een paar een halve marathon hebben gelopen. Hoe het hun is vergaan. Wat ze hebben overwonnen; wat ze hebben bereikt. Die lachende, voldane gezichten van hen. En sommigen hebben al eens een marathon gelopen. ‘Dat wil ik ook!’ denkt hij. Hij voelt zich gestimuleerd en uitgedaagd door al die verhalen. Hij heeft hiervoor veel bewondering en vooral petje af voor het doorzetten. Tjonge!

 

Wat helpt jou? Wat heeft hardlopen je opgeleverd? Heb je tips?

 

Amy:

 

Wat helpt jou?

‘Hardlopen hoort bij mij.’ Hardlopen is vergelijkbaar met het dagelijks leven. Maak een plan of route voor jezelf en blijf er zo dicht mogelijk bij, houdt het behapbaar. En de eenvoud van hardlopen: schoenen aan, alleen of in een groep, de sociale contacten, keuzevrijheid.

 

Wat heeft het je tot nu toe gebracht/opgeleverd?

Ik ben trots op mijzelf. Ik kan meer dan ik dacht. Ik heb meer discipline en doorzettingsvermogen. Ik vind het knap van mijzelf, ik doe dit voor mijzelf. En ik beleef er heel veel plezier aan.

 

Welke tips heb je?

Voor beginners: blijf je grenzen verleggen. In hapklare brokken doelen stellen. Realistisch. En wordt het moeilijk, blijf je ding doen. En niet: de knop omzetten. Want die gaat dan net zo makkelijk weer de andere kant op.

Eerste wedstrijd: Geniet en loop met opgeheven hoofd.

 

Anton:

 

Wat helpt jou?

“Ik koester de gedachte: een gezonde geest in een gezond lichaam. Goed voor je lichaam zorgen helpt om je geest gezond te houden’. En automatisch denkt hij aan enkele goede hardlopers, die een stuk ouder zijn, maar nog steeds goed mee kunnen met de groep. Dat wil hij ook kunnen. Blijvend plezier beleven, werken aan de gezondheid door te blijven sporten, wat dan ook mentale fitheid oplevert. En daarnaast is voor Anton het tonen van inzet heel ‘normaal’. Hij stelt: ‘Wanneer ik mezelf niet overwin om inzet te tonen, dan ben ik teleurgesteld in mijzelf. Dan heb ik niet mijn best gedaan. Dat gevoel wil ik niet! Ik wil plezier hebben en tevreden kunnen zijn!’

 

Wat heeft het je tot nu toe gebracht/opgeleverd?

‘Met hardlopen heb ik ook geleerd dat je realistische doelen moet stellen. Deze zaken neem ik zeker mee in mijn dagelijks leven.’

 

Welke tips heb je?

Voor beginners: De lol bij hardlopen is om het doel op een ontspannen manier te realiseren. Jezelf niet bewust te zijn van de inspanning bij het hardlopen. Dan zit je in een flow.

Eerste wedstrijd: ‘zoek naar (on)bekende loopmaatjes op wie je je kunt richten, die jou kunnen helpen.’ Anton vindt ook dat je vooral tijdens zo’n evenement moet genieten. ‘Pak je mooie dingen onderweg, niets moet er echt, je hebt niets te verliezen, haal zonder blessures de finish en haal het beste uit jezelf.’

 

Frouke:

 

Wat helpt jou?

‘Ik wil voor mezelf een balans. En een fysieke uitdaging ondersteunt de mentale uitdaging; een fysieke uitdaging is de mentale uitdaging en omgekeerd. En balans? Dat is weer afhankelijk van het moment. Hoe ik dat moment van fysieke uitdaging en mentale uitdaging waardeer. Elk moment is weer balanceren. En een fysieke bezigheid of uitdaging maakt je bewust van het nu, plaatst je in het nu, van leven, van lichaam en geest.’

 

Wat heeft het je tot nu toe gebracht/opgeleverd?

‘Hardlopen geeft mij emotionele rust en versterkt het gevoel van veiligheid. Het helpt mij te relativeren door het inzetten van het lichaam. Ik zie hardlopen als een proeftuin voor het leven. Er gelden andere regels, maar je neemt dezelfde persoon mee. Hardlopen doe ik in eerste instantie voor de lol. Het is dus een spel waarbij je het echte leven even tussen haakjes zet.

 

Welke tips heb je?

Voor beginners: ‘Reserveer zeven weken voor jezelf. En daarna gaat het vanzelf! Geef het een kans… Als je de deur uit stapt, dan ben je (al) een hardloper!’

Eerste wedstrijd: ‘Veel plezier, ga niet te hard van start, vergeet niet om je heen te kijken.’

 

Bas:

 

Wat helpt jou?

‘Het is altijd in eerste instantie een prestatie neerzetten voor jezelf. Je doet het voor jezelf, je levert bewijs aan jezelf. En geeft daarmee uitdrukking aan jezelf, aan de prestatie. Dat heb jij bereikt, de eer komt volledig aan jou toe.’

 

Wat heeft het je tot nu toe gebracht/opgeleverd?

Plezier en lol. En eigenwaarde. Ook veel mensen leren kennen. Zoals ook de ‘mafkezen’, de bijna-topsporters, die tien keer in de week trainen. Hij zegt: ‘Ik heb aanleg voor gewichtstoename, dus dat houd ik met hardlopen mooi in de hand. Daarnaast: zonder hardlopen zou het maar een saai leven zijn, zonder actie en zou ik weinig ondernemen. Hardlopen houdt mij actief, op verschillende manieren.’

 

Welke tips heb je?

Beginners: ‘Verwacht niet teveel, kijk gewoon wat je mogelijkheden zijn, wat er in zit. Geniet ervan!’

Eerste wedstrijd: ‘Er is altijd wel sprake van een gezonde wedstrijdspanning. Bereid je goed voor en vertrouw op je trainingsschema en de trainingen. Stel realistische doelen; besef dat het niet de enige wedstrijd is. Het hoeft niet “now or never” te zijn. Hou het veilig voor jezelf, maar houd ook een doel voor ogen.’

 

Tim:

 

Welke tips heb je?

 

Voor beginners: ‘Ga regelmatig trainen, luister naar tips van de trainer en ervaren lopers.

Heb ook plezier in de uitdaging van het hardlopen waardoor je ook mentaal sterker wordt.’

Eerste wedstrijd: ‘Door de trainingen heb je geleerd wat in een wedstrijd je mogelijkheden zijn. Ga daarom (zeker in het eerste gedeelte) niet forceren en streef een realistische tijd na.

Verdeel de afstand denkbeeldig in stukken en loop in etappes naar de finish. Denk niet doorlopend hoe ver het nog is. Geniet van de omgeving, de sfeer en de mensen langs het parcours en denk “hardlopen is fantastisch”.’

 

 

 

Herman Nijholt

 

Info@beginnendehardloper.nl